Piaf on väkevää musiikkidraamaa lyhyestä ja kiihkeästä elämästä

Mikä voisikaan olla sopivampi esityspaikka verevän dramatiikan kyllästämälle musiikkinäytelmälle maailmankuulusta chanson-laulajasta, Edith Piafista (1915–1963), kuin Åbo Svenska Teaterin menneiden aikojen glamouria henkivä sali? Punainen sametti, kultaukset ja kristallikruunut muistuttavat niistä elitistisistä illanviettopaikoista, joissa Pariisin varpuseksikin kutsuttu tähti aikoinaan esiintyi. Tämä ympäristö on osaltaan vaikuttamassa siihen, että ÅST:n Piaf — Jag ångrar ingenting on intiimi, kaunis ja koskettava draamaelämys.

80-luvun lopulla ÅST:kin johtaneen Peter Snickarsin (1955–2015) kirjoittama Piaf — Jag ångrar ingenting (Piaf — En kadu mitään) kertoo Pariisin bordelleissa ja kaduilla kasvaneen ja sittemmin maailman musiikkihistorian huipulle itsensä laulaneen naisen elämäntarinan. Tähän lyhyeen, mutta kiihkeään elämään mahtui uskomaton määrä traagisia käänteitä, tulenpalavaa rakkautta, rikkoutuneita ihmissuhteita ja — totta kai — riipaisevan kaunista musiikkia.

14.9. ensi-iltansa saaneessa näytelmässä rankan elämän riuduttama ja ennenaikaisesti vanhentunut tähti tarkastelee mennyttä elämäänsä pyörätuolissa istuen. Matka ryysyistä rikkauksiin ja lopulta kipulääke- ja alkoholiriippuvuuden mukanaan tuomaan kuolemansairauteen nähdään takaumina. Tarinan edetessä kuullaan kaikki Piafin tunnetuimmat laulut, kuten Non, je ne regrette rien, Milord, La vie en rose ja Hymne a l,amour. Teoksen on ohjannut teatterinjohtaja Jukka Aaltonen.

Piaf4
Edith Piaf menehtyi 47-vuotiaana maksasyöpään. Hänen viimeinen aviomiehensä oli 26-vuotias Theo Sarapo (Jerry Wahlforss). (Kuva: Pette Rissanen)

Piaf on väkevää draamaa, jonka näkökulma on kuitenkin melko objektiivinen. Se kuvaa suuria tunteita, mutta kyyneleitä en pahemmin tirauttele. Tämä sopii siihen henkeen, joka vallitsee teoksen nykyhetkessä: hivenen paatunut Edith katsoo sovinnollisesti menneisyyteen — ja me teemme sen hänen kanssaan.

Esityksessä nähdään liuta vaikuttavia kohtauksia. Saatuaan tiedon elämänsä suurimman rakkauden, nyrkkeilijä Marcel Cerdanin (Jerry Wahlforss), menehtymisestä lento-onnettomuudessa Edith lyyhistyy valtavankokoisten peilien ja jäätävänsinisten valojen keskellä seuranaan vain särkynyt kristallikruunu ja tyhjäksi juodut pullot. Markus Tsokkisen suunnittelema lavastus ja Antti Niitemaan valot eivät prameile liikoja, vaan luottavat kohtalaisen pelkistettyyn tyylikkyyteen.

Kepeä Milord kuvaa iloista yökerhotunnelmaa osuvasti ja todettava onkin, että kaikesta raadollisuudestaan huolimatta teoksessa on myös paljon huumoria. Siitä vastaavat esimerkiksi Edithin elinikäisen ystävän, Momonen, roolissa nähtävä Daniela Franzell ja yökerhonomistaja Louis ”Papa” Leplee’nä hauskuuttava Amanda Nyman.

Kovin omituinen ratkaisu sen sijaan on ollut sijoittaa yksi Piafin sielukkaimmista lauluista, Hymne a l’amour, Marcel Cerdanin hidastettuna varjoteatterina toteutetun nyrkkeilymatsin yhteyteen. Konteksti ei tee miltään kantilta katsottuna oikeutta yhdelle kaikkien aikojen kauneimmista sävellyksistä. Tämän kerta kaikkiaan haluan pyyhkiä mielestäni.

Piaf2
Marlene Dietrich (Sarah Nedergård) on häikäisevä ilmestys. (Kuva: Pette Rissanen)

Sarah Nedergård esittää elegantin Ich bin von Kopf bis Fuss -kappaleen kohtalokkaana saksalaislaulajatar Marlene Dietrichinä. Nedergårdin olemus on lumoava. Esityksessä nähdään myös kiinnostava viittaus hyvinä ystävinä tunnettujen Piafin ja Dietrichin suhteen todelliseen laatuun, pieni kyseenalaistus pelkästä puhtoisesta ystävyydestä.

On vaikeaa kuvitella Piafin osaan sopivampaa näyttelijää kuin Emma Klingenberg (muutamassa näytöksessä roolin esittää Sarah Nedergård). Tämä koskee niin näyttelijäntyötä, lauluilmaisua kuin fyysistä olemustakin. Klingenbergin Edith on intohimoinen, impulsiivinen ja pirun ilkikurinen.

Hänen laulussaan on kuultavissa ajoittain sitä ihka aitoa, kaikkien tuntemaa piafmaisuutta; kovuutta, väreilyä ja luonnonvoiman kaltaista tunnetta. Myös ranskan ääntämys kuulostaa hienolta.

Klingenbergin taito jäljitellä esikuvaansa myös fyysisesti on ilmiömäinen. Luontainen sirorakenteisuus yhdistettynä lopulta sairauden köyristämiin olkapäihin ja kangistuneisiin jäseniin ilmentävät vaikuttavasti haurasta, paljon kokenutta ja riutunutta ihmiskehoa.

Piaf5
Emma Klingenberg elää roolinsa Piafina lävitse joka solullaan. (Kuva: Pette Rissanen)

Kuolema on asia, joka näytteli Edith Piafin elämässä kohtuuttoman suurta osaa. Se vei lapsen, miehen ja lopulta sitten ennenaikaisesti myös hänet itsensä. Kaiketi tästä inspiraationsa saaneena näyttämöllä nähdään myös kuoleman inkarnaatio (Joona Rytkönen), joka lymyilee dramaattisine koreografioineen pimeydessä. Idea on hieno, sillä myös symbolisesti kuoleman voi omalla tavallaan tulkita olleen Piafin elämässä herkeämättä läsnä; ryysyinen ja sairauksien sävyttämä lapsuus, kova elämä kadulla, traagiset rakkaussuhteet, fysiikan rappeuttavat päihteet…

Eeva Soinin ja Lassi Sairelan suunnittelemat koreografiat ovat kaikkineen ilmeikkäitä, eikä niissäkään tosin ole leikkisyyttä unohdettu.

Vaihtelevasti yleisön nähtävilläkin olevan orkesterin muodostavat koskettimet, puhaltimet, jouset ja harmonikka tulkitsevat kappaleita Marko Aution johtamana alkuperäistulkinnoille uskollisesti, intensiivisesti, kuulostaen upealta. Tietyt juhlavat nosteet jäävät kappaleissa Hymne a l,amour ja Non, je ne regrette rien kuitenkin puuttumaan, erityisesti jälkimmäisessä viimeisenä musiikkinumerona esitettäessä. Näin näytelmän päätös jää henkäykseksi, vaikka kunnon orkestraalinen mahtipläjäys olisi ollut paikallaan.

Heidi Tsokkisen visioimat asut henkivät aikaansa osuvasti, mutta persoonallisella twistillä toteutettuna. On höyheniä, kukkia ja värikkäitä kuoseja aikansa eleganssiin yhdistettynä. Jännittävä idea on Piafin musta narumekko estraditaiteilijuuden alkuaikoina. Muistot ryysyisestä lapsuudesta ja paljaus suuren maailman edessä konkretisoituvat asussa kiinnostavasti.

Piaf3
Leikittelevä tyyli näkyy myös puvustuksessa. (Kuva: Pette Rissanen)

Piaf-musiikkinäytelmän rytmi on rakennettu taiten. Kohtausten pituuksissa on vireyttä ylläpitävää vaihtelua, ja erityisesti alkupuolella edetään hyvin nopeinkin leikkauksin. Lopussa on aika pysähtyä: ”Ne me quitte pas”, laulaa Yves Montand (Peter Ahlqvist), Piafin lauluoppilas ja rakastettu. Pitkä kohtaus luo näennäisessä staattisuudessaan merkityksiä jostain hyvin suuresta.

Tässä hetkessä konkretisoituu liikuttavalla tavalla se, mikä lopulta oli Piafin elämässä kaikkein tärkeintä, minkä eteen hän oli valmis uhraamaan kaiken, ihan kaiken. Vaikka hän elämänsä varrella janosi rakkautta miehiltä, vuodatti kyyneleitä heidän tähtensä ja kävi heidän takiaan myös itsetuhon aallonpohjissa, oli olemassa lopultakin vain yksi asia, joka oli hänen elämänsä suurin rakkaus.

Musiikki.

Jaakko Virrankoski

ÅBO SVENSKA TEATER: Piaf — Jag ångrar ingenting. TEKSTI: Peter Snickars. OHJAUS: Jukka Aaltonen. KAPELLIMESTARI: Marko Autio. KOREOGRAFIA: Eeva Soini ja Lasse Sairela / Tanssiteatteri ERI. LAVASTUS: Markus Tsokkinen. PUKUSUUNNITTELU: Heidi Tsokkinen. KAMPAUS- JA MASKISUUNNITTELU: Sabina Segerström. VALOSUUNNITTELU: Antti Niitemaa. ÄÄNISUUNNITTELU: Olli-Pekka Lepovuori. TEKSTAUKSEN SUOMENKIELINEN KÄÄNNÖS: Pekka Sonck. ROOLEISSA: Emma Klingenberg, Sarah Nedergård, Daniela Franzell, Amanda Nyman, Jerry Wahlforss, Peter Ahlqvist, Joona Rytkönen, Jukka Aaltonen. ORKESTERI: Marko Autio, Mikko Luoma, Jusu Heinonen, Mikko Maunula, Marko Mäki, Juha Viljanen / Juho Vähäkuopus. KESTO: 2,5 h (sis. väliajan). IKÄSUOSITUS: 12. LIPUT: 20–50 €. ENSI-ILTA: 14.9.2017 Päänäyttämöllä. (Artikkelikuvassa Emma Klingenberg. Kuva: Pette Rissanen)    

Linkki esityksen verkkosivuille:  http://www.abosvenskateater.fi/fi/ohjelmisto/piaf_jag_angrar_ingenting/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s