Saarnaaja näkee valoa ja varjoja

Meidät on istutettu koville puupenkeille, jotka eivät tunnu mukavilta. Kuulijajoukkoamme lävistää ristinmuotoinen esiintymislava, jolta päällemme suolletaan Totuutta niin, että ihoa kihelmöi. Seinät on rakennettu laudoista, joiden välissä on rakoja — tuovatko ne mieleen kalterit?

Hyvin pian käy selväksi, ettei tämä ole mikään perinteinen teatteriesitys. Olemme kovat istuinalustamme ansainneet. Tämä on herätyskokous! Halleluja!

Saar5
Juho Lindströmin suunnittelema lavastus huokuu symboliikkaa. Kuva: Jukka Kontkanen

Juha Luukkosen ja Ari-Pekka Lahden Seinäjoen Kaupunginteatterille kirjoittama Saarnaaja on saanut innoituksensa ”ihmeparantumisia” tehneen helluntailaissaarnaajan, Niilo Yli-Vainion, elämästä. Saarnaaja on monella tavalla tärkeä näytelmä.

Ensinnäkin se osallistuu viime vuosina nousseeseen keskusteluun uskonlahkoista, joissa karismaattiset johtajat saavat kuulijansa arkitajunnan tuolle puolen, Jumalan nimissä tehdään kyseenalaisia asioita ja joista lopputuloksena on pahimmillaan varsin surullisia ihmiskohtaloita.

Aiheen nosti näkyvästi taannoin esille muun muassa Raija Pellin ja Terho Miettisen kirja Harhaanjohtajat — vahvassa uskossa (Docendo, 2017).

Saar7
Seppo Kaisanlahti näyttelee kiihkomielistä saarnaajaa. Kuva: Jukka Kontkanen

Ei pidä kuitenkaan erehtyä luulemaan tämän olevan näkökulmista ainoa. On ihan hyödyllistä tutustua ohjaaja-käsikirjoittaja Juha Luukkasen mietteisiin aiheesta ennakkoon.

Ohjaajan mukaan ajastamme puuttuvat Yli-Vainion kaltaiset ajattelijat, jotka puhuisivat omakohtaisesti löydetystä totuudestaan. Nykyisin käsitys oikeasta ja väärästä tuntuu olevan kateissa, jolloin ihmisten pitäisi asettua sellaisten perustavanlaatuisten kysymysten äärelle, kuten mitä on hyvä elämä ja mitä se meiltä vaatii. Olennaisempaa on Luukkosen mukaan kysymysten esittäminen kuin aukottomien vastausten saaminen.

Näytelmä kysyykin, miten uskomme, mitä olemme sen puolesta valmiit antamaan ja miten me uskoamme käytämme. Tavat etsiä ja elää omaa totuuttaan ovat monimuotoiset, joten Saarnaajassa nähdäänkin joukko erilaisia fiktiivisiä henkilöitä (muun muassa siis saarnaajia), joilla vastausten etsiminen kohdistuu uskontoon. On kuitenkin hyvä huomioida, että aihe liittyy elämään ylipäätään; miten elämme? Nämä kysymykset ovat oleellisia ristiriitojen repimässä maailmassamme.

Saar8
Jani Johansson etsii vastauksia Jumalalta. Kuva: Juha Kontkanen

Ei käy tietenkään kieltäminen, etteikö Saarnaajan kuvasto olisi karmivaa ja sormella suoraan osoittavaa. Helluntailaissaarnaajan (Seppo Kaisanlahti) nuoreen tyttöön (Liisu Aurasmaa) kohdistuva kadotuksella pelottelu, henkisellä väkivallalla murjominen ja kuvottavaan seksuaalirikokseen päätyvä hyväksikäyttö viestivät juuri siitä, miten ihmisen haavoittuvaisuutta käytetään pahimmillaan häikäilemättä vallankäytön välineenä.

Niin ikään näytelmässä sulkeudutaan ja suljetaan tiiviisti uskonnolliseen yhteisöön, jonka ulkopuolella elävät muun muassa ”saatanallisen ahneet vallanpitäjät”. Siinä kiihkoilussa palaa eduskuntatalokin helvetin liekeissä!

Kyse ei kuitenkaan ole pilkanteosta, vaan pikemminkin asioiden ja ilmiöiden eri puolien esille tuomisesta, valoista ja varjoista, syistä ja seurauksista. Mitä saa aikaan valta muihin? Mistä usko kumpuaa? Tässä yhteydessä näytelmässä nähdään rajujakin kuvia muun muassa perheväkivallan ja viinan turmelemasta lapsuudesta.

Saar6
Saarnaaja käsittelee uskontoa monesta näkökulmasta tuoden esille myös sen aikaansaaman ilon. Kuvassa Mari Pöytälaakso. Kuva: Jukka Kontkanen

Kuitenkin myös ilo ja lohtu, joita Yli-Vainiokin varsinkin myöhempinä aikoinaan saarnoissaan alleviivasi, saavat sijaa. Erityisesti Sami Silénin sovittamat, mielenkiintoiset tulkinnat hengellisistä lauluista tuovat tätä puolta esiin. Niin ikään loppukohtaus on valkoisilla verhoilla peitettyine seinineen kuin valaistumisen kokemus muistuttaessaan, ettei tätä lyhyttä elämää kannata heittää hukkaan.

Lohdullista on niin ikään, ettei rankkojen aiheiden lomassa ole unohdettu huumoria. Paikan päällä siunataan teatteri johtajaa myöden ja väliajallekin annetaan moraalisia käyttäytymisohjeita.

Saarnaaja ei ole henkilökuva Suomessa ja ympäri maailmaa hurmoshenkisiä rukoustilaisuuksiaan järjestäneestä, tuhansia ihmisiä paikalle keränneestä saarnamies Yli-Vainiosta, mutta hänen elämänvaiheitaan voi näytelmästä toki tunnistaa ja myös hänen saarnansa siinä elävät.

Yli-Vainion nimi toistetaan usein ja häntä odotetaan maan päälle takaisin tulevaksi, kuin Vapahtajaa ikään. Tämä jumalolennon asemaan kohottaminen vastaa osuvasti sitä, mitä oli 70–80-luvuilla todellisuus tämän oletettuja ihmeparantumisia, rukousjonossa kaatumisia ja kielilläpuhumista aikaansaaneen pohjalaissaarnaajan ympärillä.

Saar2
Liisu Aurasmaan roolisuoritus on vaikuttavaa näyttelijäntyötä. Kuva: Jukka Kontkanen

Jos on Yli-Vainion hahmo mielikuvien kuorruttama ja saavuttamaton kaipuun kohde, ovat todentuntuisuudeltaan häilyviä myös monet muut hahmot ja tilanteet, joista puhuttaessa harhat, unet ja todellisuus paikoin sekoittuvat.

Ehdottomasti mieleenpainuvin hahmo on Liisu Aurasmaan pelokas, eksynyt ja synnintunnossaan epätoivoon ajautunut nuori neito, joka on helppo manipuloinnin kohde. Pelkät Aurasmaan ilmeet riittävät puhumaan paljon. Ilmaisu on niin aitoa, että sisuksista kouraisee. Ja ne ”silimät”, joihin tyttö joskus oli tulenpalavasti rakastunut — käytetyt murresanat tuovat hahmoon jotain sanoinkuvaamatonta, sydäntä särkevää aitoutta.

Hyvin pahan teon häneen kohdistuttua naisesta kuoriutuu kuitenkin yllättävää itsellisyyttä, ja niinpä — kokonaisuutena ajatellen — Aurasmaan suoritusta voi pitää mestaritason tulkintana.

Myös muut roolitukset ovat osuneet nappiin. Näistä mainittakoon Jukka Puronlahti, joka aggressiivisena ”nykyajan saarnamiehenä” luo näkemyksillään pelottavaa kuvaa tulevaisuudesta. Myös Jani Johansson alkupuolen riehuvana tuomiopasuunana saa aikaan pieneen tilaan tunnelman, jonka keskellä ei ole varma, pitäisikö juosta karkuun — vai pääsisikö sinne enää? Olisitko valmis jättämään uskonsisaresi ja -veljesi? Olisitko valmis astumaan takaisin jumalattomien maailmaan? Olisitko?

Saar3
Jukka Puronlahden näyttelemä saarnaaja lähettää oppipoikansa kyseenalaiselle matkalle. Kuva: Jukka Kontkanen

Näytelmän raskaus huomioon ottaen viimeiset kohtaukset ovat liian pitkiä ja esitys venyy turhaan. Tarina ei pidä enää otteessaan ja siihen saakka hienosti ylläpidetty jännite tahtoo hiukan lässähtää.

Elissa-näyttämön portaikkoa noustessani mietin, mitä olen kaikesta näkemästäni mieltä. Vai pitäisikö minun olla jotakin tiettyä mieltä? Fundamentalistinen paatos on jättänyt jälkensä.

Olo on satutettu, muttei tukahtunut. Koen nähneeni teatteria asioista, joiden äärellä on itse kunkin hyvä aika ajoin pysähtyä; miten tätä elämää pitäisi elää, mikä on arvokasta ja mikä ei. Lisäksi koen nähneeni myös pysäyttävää draamaa maailmasta, joka on itselleni vieras.

Samalla mietin, että penkkirivistöissä oli näytelmän ajankohtaisuus, ainutkertaisuus ja puhuttelevuus huomioon ottaen häpeällisen paljon tyhjiä istumapaikkoja. Menkää siis teatteriin, pohojalaaset! Teillä on parhaillaan aarre käsissänne!

Jaakko Virrankoski

Linkki esityksen verkkosivuille: http://seinajoenkaupunginteatteri.fi/ohjelmisto/saarnaaja/

Seinäjoen Kaupunginteatteri: Saarnaaja. Käsikirjoitus: Ari-Pekka Lahti ja Juha Luukkonen. Ohjaus: Juha Luukkonen. Lavastus- ja pukusuunnittelu: Juho Lindström. Äänisuunnittelu ja musiikki: Sami Silén. Valosuunnittelu: Juho Itkonen. Rooleissa: Liisu Aurasmaa, Jani Johansson, Sari Jokelin, Seppo Kaisanlahti, Jukka Puronlahti ja Mari Pöytälaakso. Kesto: n. 2 h 45 min (sis. väliajan). Liput: 14,50–43 €. Kantaesitys 8.11.2017 Elissa-näyttämöllä. (Artikkelikuva: Jukka Kontkanen)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s